Minder-Hinder en omgevingsmanagement tijdens de werken

De werken brengen onvermijdelijk hinder met zich mee, maar we proberen de hinder zoveel mogelijk te beperken met een gedetailleerd Minder-Hinderplan.

Uitgangspunten voor het Minder-Hinderplan tijdens de werken

We willen de hinder tijdens de werken zoveel mogelijk beperken en de bereikbaarheid en veiligheid van woningen, scholen, ondernemingen, … in de buurt garanderen. Daarom werken we nu al een Minder-Hinderstrategie uit en bekijken we de verschillende mogelijke Minder-Hindermaatregelen. We houden daarbij rekening met een aantal uitgangspunten.

Verkeersmaatregelen en omleidingen

  • Tijdens de werken blijft verkeer in beide rijrichtingen mogelijk over de Grote Baan. Er is altijd één rijstrook per rijrichting beschikbaar.

  • Fietsers maken gebruik van een dubbelrichtingsfietspad en tijdelijke fiets- en voetgangersbruggen over de werfzones.

  • We garanderen de doorstroming van het openbaar vervoer zoveel mogelijk gegarandeerd, bijvoorbeeld door voorrang aan verkeerslichten en aanloopzones richting de werf.

  • Op de "Lokale Lus" (Europarklaan, Herebaan-Oost, Herebaan-West, Helzoldstraat en Kazernelaan) voeren we voorafgaand werken uit om de veiligheid en het comfort van de weggebruiker te verhogen.

  • We onderzoeken de impact van de werken op het verkeersnetwerk op lokale én regionale schaal. Indien nodig zullen hiervoor concrete minderhindermaatregelen uitgewerkt worden in overleg met betrokken gemeenten.

Bereikbaarheid

  • Woningen, ondernemingen, scholen en andere bestemmingen blijven zoveel mogelijk bereikbaar.

  • Langs de Grote Baan leggen we waar nodig tijdelijke toegangswegen aan om de bereikbaarheid te garanderen.

Communicatie

Goede communicatie met omwonenden, bedrijven en weggebruikers is essentieel tijdens de werken. We willen iedereen dan ook tijdig en duidelijk informeren over de fasering en impact van de verschillende werkzaamheden.

Werforganisatie

  • Er komen aparte routes voor werfverkeer, zodat gewoon verkeer en werfverkeer gescheiden blijven.

  • De werfzones, met bijvoorbeeld een betoncentrale en opslagplaatsen voor materiaal en grond, liggen buiten de dorpskernen. De aan- en afvoer van grond en materiaal gebeurt via het bovenlokale wegennet.

  • We voeren de werken zo uit dat de kans op verzakkingen en schade zo klein mogelijk is.

  • Door middel van geluidsarme machines en bouwtechnieken beperken we de geluidshinder.

  • Stofhinder beperken we door de lading af te dekken en te besproeien en de wielen van het vrachtverkeer te wassen.

  • We onderzoeken of we grondoverschotten kunnen hergebruiken als bouwstof, voor ophogingen/opvullingen in het projectgebied zelf of voor bouwprojecten in de omgeving.

Monitoring

Tijdens de werken monitoren we verschillende aspecten van de omgeving, zodat we snel kunnen ingrijpen als dat nodig is. Zo bekijken we onder andere de stabiliteit van bouwkundig erfgoed in de buurt van de werfzone, stofhinder en de grondwaterstanden in de omgeving van bemalingen.

Modal shift

We willen mensen zoveel mogelijk stimuleren om korte verplaatsingen in de dorpskernen en van en naar het werk of de school te voet of met de fiets te doen. En om het openbaar vervoer te kiezen voor langere verplaatsingen.

Lees meer over de plannen