Gebiedsregie bedrijventerreinen

De regionale bedrijventerreinen Centrum-Zuid en Europark in Houthalen-Helchteren en De Schacht in Heusden-Zolder zijn voornamelijk bereikbaar met de auto. Er is geen goede aansluiting op het fietsnetwerk en het openbaar vervoer. Met deze winst willen we leefbare en toegankelijke bedrijventerreinen ontwikkelen met de lokale bedrijven.

Beschrijving

Klik op de afbeelding om te vergroten.

Voor de bedrijventerreinen Centrum-Zuid, Europark en De Schacht werd er de afgelopen jaren al heel wat afzonderlijk onderzoek verricht. Denk aan het masterplan LET-Zuid, studiewerk OSA-KUL, pilootproject Terug in Omloop, revitaliseringsstudie Europark, RUP Mijnterrein Regionaal deel, … Uit deze studies blijkt duidelijk dat er nood is aan een revitaliseringsproject.

Vanuit het platform Duurzame Bedrijventerreinen, opgestart binnen het complex project Noord-Zuid Limburg, werd de aanzet voor een overkoepelende studie uitgewerkt. De winst Gebiedsregie bedrijventerreinen verenigt de ambities van de gemeenten Houthalen-Helchteren en Heusden-Zolder, het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO), het Departement Omgeving, de Werkvennootschap en het complex project Noord-Zuid Limburg. Om deze opdracht tot een goed einde te brengen is het consortium CityD-Wes en Creosum aangesteld.

Klik op de video om te bekijken.


Doel en opportuniteiten

Met deze winst willen we samen met de partners en de betrokken bedrijventerreinen stapsgewijs gepaste ontsluitingen, een economische revitalisering en ruimtelijke inbedding van de bestaande terreinen in Houthalen-Helchteren en Heusden-Zolder inzichtelijk maken en realiseren.


Timing en stand van zaken

De timing is indicatief.

De timing is indicatief.

Het traject naar de revitalisering van de bedrijvenzones in Houthalen-Helchteren en Heusden-Zolder verloopt in twee fasen:

Fase 1

  • Eerst willen we ontdekken wat de economische en ruimtelijke kwaliteiten zijn van de specifieke sites. Ook onderzoeken we de historische en huidige ruimtelijke en economische identiteit en de uitstraling van de verschillende bedrijventerreinen. Die werken we verder toekomstgericht uit.

  • We besteden daarbij ook aandacht aan economische en ruimtelijke tendensen in de regio. Deze geven immers mee inzicht in wat de troeven en kwaliteiten zijn van de specifieke sites.

  • We kijken zodoende naar elk individueel terrein maar ook naar de diversiteit en samenhang tussen de terreinen. Dit doen we in relatie tot hun onmiddellijke woonomgeving en natuurlijke omgeving, de uiteindelijke positionering van de Noord-Zuidverbinding en het regionale en internationale veld waarbinnen ze bewegen. De resultaten van deze fase worden meegenomen in de verdere uitwerking van het voorkeursbesluit van het complex project.

Fase 2

  • Eenmaal de identiteit, de troeven en het revitaliseringspotentieel bepaald zijn, is het de bedoeling de realisatie ervan op te starten.

  • Het studieconsortium zal de noodzakelijke instrumenten uitwerken, de actoren samenbrengen en de verschillende acties afstemmen.

Deze twee fases worden in nauwe samenwerking met het complex project Noord-Zuid Limburg georganiseerd.

  • Voor fase 1 zal maximaal samengewerkt worden met de communicatie- en participatie-initiatieven van het complex project Noord-Zuid Limburg voor de afstemming met de bedrijven op de terreinen en andere actoren zoals POM, LRM , andere lokale besturen en werkgevers organisaties.

  • Voor de uitvoering en realisatie van acties op de terreinen in fase 2 zal de communicatie en participatie een meer autonoom traject volgen. Afstemming en samenwerking met het complex project Noord-Zuid Limburg blijft voor de realisatie van mobiliteitsgerelateerde acties nog steeds het uitgangspunt.

Hier worden volgende initiatieven vooropgesteld:

  • Afstemming met de werksessies binnen het complex project Noord-Zuid Limburg.

  • Thematische workshops met bedrijfsleiders en andere actoren.


Partners

Consortium CityD-Wes en Creosum werden aangesteld om deze opdracht tot een goed einde te brengen. Het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen (VLAIO) subsidieert dit project. De gemeenten Houthalen-Helchteren en Heusden-Zolder, de provincie Limburg en POM Limburg trekken het. Andere gemeenten in de omgeving van de Noord-Zuidverbinding werken ook mee, zodat zij kunnen leren uit het traject. Dat zijn onder andere gemeente Zonhoven, gemeente Hechtel-Eksel en stad Hasselt. Daarnaast zijn er nog verschillende betrokken partijen: UHasselt/Studio NZL, De Werkvennootschap, Quares, LRM, Voka, VKW Limburg, Pilootprojecten ‘Terug In Omloop’ (Vlaams Bouwmeester), OVAM,  de bedrijven die op de bedrijventerreinen gevestigd zijn en een aantal geëngageerde burgers.