Snelle, elektrische trambus in eigen bedding van Noord-Limburg tot Hasselt

Een elektrische trambus rijdt in de toekomst tussen knooppunt Noord-Limburg, aan het Mariaziekenhuis in Pelt, en het station van Hasselt. Hij rijdt langs de Noord-Zuid over een aparte bedding en stopt aan 12 haltes. De exacte locatie van de haltes wordt nog onderzocht.

Inhoud van deze pagina:

Comfortabel en flexibel

De trambus heeft alle voordelen van een tram. Hij is langer dan een standaardbus en ruimer en comfortabeler. De trambus heeft ook een lage vloer en brede deuren, zodat iedereen makkelijk in en uit kan stappen. In tegenstelling tot een tram, heeft de trambus geen spoorinfrastructuur nodig. Hij rijdt dus gewoon op de weg, maar wel op een eigen rijstrook. Zo kan hij de auto’s vlot passeren. Bovendien zorgt die eigen bedding voor een betrouwbare en stipte dienstregeling. Ook het rijcomfort verhoogt natuurlijk, aangezien bijvoorbeeld bruusk remmen niet meer nodig zal zijn. Door te kiezen voor een elektrisch toestel zonder sporen wordt ook de impact op de luchtkwaliteit en de ruimte-inname beperkt. De grootste bijdrage wordt natuurlijk geleverd door wagens van de baan te halen, de zogenaamde ‘modal shift’.

Tracé

De trambus volgt het tracé van de huidige huidige Noord-Zuidverbinding (N74) tussen Hasselt en Noord-Limburg. Enkel ter hoogte van de afbuiging in Overpelt en ten zuiden van het Albertkanaal in Hasselt worden nog tracéalternatieven onderzocht.

  • Knooppunt Noord-Limburg
    Aan het Mariaziekenhuis in Pelt komt een nieuw mobiliteitsknooppunt Noord-Limburg als noordelijke begin- en eindhalte voor de trambus. Het station van Overpelt, dat wat meer naar het westen verschoven wordt, gaat deel uitmaken van dit nieuwe knooppunt. Hier komt een Park and Ride, waar je je auto kan parkeren om vervolgens met de trambus verder te reizen. We onderzoeken nog hoe de trambus naar het knooppunt zal rijden. Ofwel rijdt de trambus parallel aan de spoorlijn L19, ofwel volgt hij de N713.
    Alternatief 1: tracé via de spoorlijn L19

    In dit alternatief buigt het tracé net ten zuiden van het treinspoor (spoorlijn L19) af naar het oosten. De bedding loopt langs het spoor tot aan het nieuwe knooppunt, namelijk het nieuwe station van Pelt. Dit tracé levert de meest directe verbinding op. Afhankelijk van de ligging van de bedding, is er een brug nodig, zodat de trambus de N74 en de N713 veilig kan kruisen.

    Alternatief 2: tracé op de N713

    In het tweede alternatief volgt de trambus de N74 in noordelijke richting tot de op- en afrit Pelt (N74 - N71). Via een vrije bedding volgt hij de N713 tot aan het nieuwe knooppunt Noord-Limburg. Dit tracé is iets langer en minder direct. Het heeft ook meer impact op de afwikkeling van het overige verkeer. In tegenstelling tot het eerste alternatief is hier geen brug nodig.

  • Oost-westverbindingen
    Kom je van Lommel, Overpelt, Neerpelt, Leopoldsburg of Peer? Met de fiets of het openbaar vervoer geraak je vlot aan de haltes van de trambus. Je auto kan je achterlaten op de Park & Ridehaltes in Hechtel-Eksel en Pelt.
  • Tussen Pelt en Hasselt
    Van Pelt volgt de trambus de Noord-Zuidverbinding tot aan de Corda Campus in Hasselt. Via de Kempische Steenweg rijdt hij over het kanaal tot aan de Hasseltse Grote Ring. Daar kan je overstappen op een andere trambusverbinding richting Trixxo Arena of de universitaire campus in Diepenbeek. We onderzoeken nog aan welke kant van de Noord-Zuid de trambus zal rijden op het stuk tussen de E314 en Hasselt.
  • Station Hasselt
    De eindhalte van de trambus ligt aan het station van Hasselt. Ook het laatste stuk van het traject ligt nog niet vast: de trambus rijdt ofwel westwaarts via de Grote Ring, ofwel oostwaarts via de Grote Ring en de Elfde Liniestraat. We onderzoeken beide opties.
    Alternatief 1: tracé via de Grote Ring (R71)

    Bij het eerste alternatief volgt het tracé op een vrije bedding de Grote Ring (R71) in westelijke richting om vervolgens langs de spoorbundel richting het station van Hasselt te gaan. Hierbij volgt de trambus via de Grote Ring het tracé van Spartacus Lijn 2 (Hasselt-Maasmechelen). Aan de nieuwe halte Blauwe Boulevard kan je vlot overstappen tussen beide lijnen, om de campus Elfde Linie en de campus Diepenbeek te bereiken.

    Alternatief 2: tracé via de Kleine Ring (R70)

    In tweede alternatief volgt de trambus de Grote Ring (R71) in oostelijke richting tot aan de Elfde Liniestraat. Op het einde van de Elfde Liniestraat slaat de trambus rechtsaf naar de Koning Boudewijnlaan, om via de Kleine Ring (R70) het station te bereiken. In tegenstelling tot het eerste alternatief bedient de trambus de halte van de campus Elfde Linie. Om de campus Diepenbeek te bereiken moet je zoals in het eerste alternatief overstappen.

Haltes en Hoppinpunten

Haltes

De locatie van de verschillende haltes ligt nagenoeg overal vast. Enkel voor de locatie van de halte in Eksel worden nog twee varianten onderzocht. De voor- en nadelen van de varianten zullen tegen elkaar worden afgewogen in het geïntegreerd effectenonderzoek. Het onderzoek naar de precieze ligging en ruimtelijke inpassing van de verschillende haltes maakt deel uit van onderzoek in een volgende fase. Het gaat dan alleen nog om louter lokale ingrepen.

  • Halte Eksel
    Voor de precieze locatie van de halte in Eksel worden nog twee varianten onderzocht. Bij de eerste variant situeert de halte zich ter hoogte van de kruising van de N74 met de Stationsstraat. Bij de tweede variant bevindt de halte zich ter hoogte van de op- en afrit Eksel van de N74.

  • Halte Hasselt
    In het zuiden zijn nog twee tracéalternatieven ter hoogte van de Hasseltse Grote Ring. De locatie van de halte is hier afhankelijk van deze tracékeuze. Afstemming met het lopende studie- en realisatietraject van Spartacus Lijn 2 (Hasselt-Maasmechelen) is hierbij noodzakelijk.

  • Halte Corda
    De halte Corda verdient bijzondere aandacht. Naast een belangrijke bestemmingshalte is dit mogelijks ook een eerste overstappunt naar het treinnet (lijn 21A Genk-Brussel-Oostende) vanuit het noorden. Ook de functie als stedelijke P+R-locatie vormt opportuniteiten op deze plek. We onderzoeken de mogelijkheden.

Verknoping en Hoppinpunten

De verschillende haltes op het tracé verschillen in hun rol of belang in het openbaarvervoernetwerk. We onderscheiden verschillende types die ook een effect hebben op het ontwerp van de haltes en de programmatie dat daarmee gepaard kan gaan per halte.

(Inter)regionaal Hoppinpunt met P+R
Deze haltes worden voorzien van:

  • een Park & Ride

  • een goede ontsluiting met het gemotoriseerd verkeer

  • een vlotte verbinding met ander openbaar vervoer (trein, bus)

  • een kwalitatieve en voldoende grote fietsenstalling

  • deelsystemen en vervoer op maat

De haltes Noord-Limburg (station Overpelt), Hechtel, Centrum-Zuid en Corda Campus behoren tot dit type.

Regionaal Hoppinpunt zonder P+R
Ook deze haltes kennen een verknoping met ander openbaar vervoer, maar zijn minder autogericht. Ze voldoen aan volgende voorwaarden:

  • ontsluiting van een specifiek gebied rondom de halte

  • kwalitatieve fietsenstallingen

  • ontwerpend onderzoek nodig op vlak van ruimte en infrastructuur om de overstap te faciliteren

  • onderzoek naar deelsystemen en vervoer op maat per locatie

  • niet gekoppeld aan parkeermogelijkheden

De haltes Helchteren, Houthalen-Centrum en Zonhoven Beringersteenweg (N72) behoren tot dit type.

Haltes tussen de Corda Campus en het station van Hasselt zijn niet mee opgenomen en worden momenteel uitgewerkt in het kader van de lopende opdracht voor Spartacus Lijn 2 (Hasselt-Maasmechelen). De resultaten van deze opdracht zullen mee geïntegreerd worden in de uitwerking.

Frequentie

Tussen Hasselt en Houthalen-Helchteren zal de trambus 6 keer per uur per richting rijden. Van deze 6 ritten rijden er 4 per uur verder naar Noord-Limburg. In de spitsmomenten zouden er nog twee bijkomende ritten per uur per richting toegevoegd kunnen worden op het segment Hasselt-Helchteren. Daarnaast zal een rechtstreekse snelle verbinding tussen Lommel en Hasselt op vlak van exploitatie onderzocht worden, in nauw overleg met de betrokken lokale besturen, VVM De Lijn en de Vervoerregio Limburg.

Bedding

Om de trambus zo vlot mogelijk te laten rijden, wordt op het hele tracé een vrije bedding voorzien. De ligging van de trambusbedding willen we zoveel mogelijk doortrekken over het hele tracé. Zo bouwen we aan een vlotte, efficiënte trambuslijn en beperken we het aantal noodzakelijke infrastructuuringrepen.

Tussen Pelt en Helchteren rijdt de trambus aan weerskanten van de Noord-Zuid, waar vandaag de pechstrook ligt. Hier is dus een herinrichting nodig. In Houthalen-Helchteren rijdt de trambus boven op de tunnels, in het midden van de nieuwe Grote Baan. Waar de vrije bedding ten zuiden van de Koolmijnlaan precies komt, hangt nog af van de gebiedsvarianten in dit segment. Daarover lees je meer op noordzuidlimburg.be/n74. We onderzoeken nog aan welke kant van de Noord-Zuid de trambus zal rijden op het stuk tussen de autosnelweg E314 en Hasselt.

De vrije trambusbedding wordt waar mogelijk aangelegd in de vorm van een karrenspoor. Op die manier vermijden we bijkomende verharding en krijgt de bedding ook een groenere aanblik. De snelheid van de trambus in de kernen is beperkt tot 50km/u. Buiten de kernen geldt een maximale snelheid van 70km/u.

Lees meer over de plannen